Modernizace vrátku EVM5 na vykládce vagonů s palivem – Plzeňská teplárenská, a.s.

Teplárna ENERGETIKA Plzeň, která aktuálně patří do skupiny Plzeňská teplárenská a.s. (EPH) zásobuje energiemi (především teplo) firmy v areálu bývalé Škody Plzeň a také část města Plzeň. Při posunování vagonů na vykládce paliva se zde používá vrátek, podobně, jako v ENERGETIKA Třinec. Při použití těchto vrátků zaveze lokomotiva do vykládacího prostoru nad hlubinné zásobníky soubor cca 10 vagonů s palivem, vagony odpřáhne a jede vykonávat jinou práci a provozovatel nemusí platit náklady na provoz lokomotivy při vykládce. Vagony se potom ovládají pomocí posunovacího vrátku, který s vagony manipuluje podle potřeby obsluhy. Obvykle je za cca 1,5 hodiny vyloženo s minimální spotřebou energie pro manipulaci s vagony. Vše zvládne dvoučlenná obsluha. 

Při modernizaci vrátku EVM5 v Plzeňská teplárenská, a.s. byly vrátky vybaveny následujícími komponenty:
  • Nový elektromotor s brzdou o výkonu 18,5kW
  • Nová převodovka
  • Nový ozubený pastorek s hřídelí
  • Nová zubová spojka pro spojení hřídelí převodovky a hřídele pastorku
  • Ložiskové domky pro uložení nové hřídele s ozubeným pastorkem
  • Frekvenční měnič pro řízení rychlosti a tahu lana
  • Elektrorozvaděč
  • Ovládací skříňka na stanovišti obsluhy vrátku (v místě vrátku EVM5)
  • Tažná síla v laně při jmenovitém výkonu elektromotoru je cca 50kN

Zajímavost:

Pro úsporu investičních nákladů nás provozovatel požádal o možnost využití některých stávajících komponent. Jednalo se o lanový buben, smontovaný s ozubeným věncem, který představoval další ozubený převod za stávající převodovkou. Nebylo jednoduché splnit tento požadavek. Je obvyklé, že při provozu si dobře vyhovují ozubená kola, která jsou buď nová, nebo stávající „zaběhnutá“. Aby spolu mohly dobře fungovat nový ozubený pastorek a stávající ozubený věnec, museli jsme na ozubeném věnci provést úpravu ozubení a to ručně v místě provozu vrátku. Tato úprava se povedla a vrátek EVM5 má úspěšně za sebou první rok provozu.
Součástí realizace byl také projekt elektro a demontážní a montážní práce části elektro a části strojní. Byl zde také zakomponován nový způsob ovládání, který zvýšil bezpečnost obsluhy vykládky. Zde hraje důležitou roli především měnič frekvence. Zvýšila se i spolehlivost provozu.
 
 Dispozice vrátku pro posun vagónů Původní pohon vrátku Vrátek po rekonstrukci Navijál lana pro tahání lokomotivy před rekonstrukcíNaviják pro tahání vagónů s palivem

Naše webové stránky používají soubory cookie. Prohlížením našich webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace zde. Souhlasím