Rekonstrukce drapákového jeřábu, pohonů a strojnách částí, provoz s rekuperací energie
Spalovna Praha – Malešice
Na podzim roku 2010 jsme realizovali pro Spalovnu Praha – Malešice (největší spalovna komunálního odpadu v ČR) technicky zajímavou a časově velmi náročnou akci „Rekonstrukce pohonů a některých dalších dílů kočky drapákového jeřábu“. Kdo zná provoz spalovny komunálních odpadů, ten ví, že drapákové jeřáby jsou srdcem spalovny. Pokud tyto jeřáby nefungují, dostává se do problémů celý provoz spalovny. Není jak dopravovat odpad do kotle a bunkr pro svoz komunálního odpadu se brzy zaplní. Pro bezproblémový a bezporuchový provoz je nutné mít k dispozici spolehlivě pracující drapákové jeřáby.
Kočky drapákových jeřábů byly vybaveny již zastaralými pohony, brzdnými systémy a dalšími komponenty, které již dlouhodobě vykazovaly jistou míru nespolehlivosti. Spalovna Malešice tedy stála před rozhodnutím buď nakoupit nové kočky a staré zlikvidovat nebo provést kompletní rekonstrukci kočky s tím, že po rozebrání a zhodnocení stavu se využijí stávající ocelové konstrukce a po opravě i některé další díly (lanové bubny atd.). Byla tedy oslovena i naše firma TESPO engineering s.r.o. Naše nabídková cena na rekonstrukci kočky drapákového jeřábu byla na cca 50% ceny nové kočky.
Při rekonstrukci kočky byly provedeny následující dodávky a práce:
- dodávka a montáž nového pohonu zdvihu drapáku 75kW
- dodávka a montáž nového pohonu pojezdu jeřábové kočky, koncepce pojezdu - stávající
- oprava pojezdových kol, výměna ložisek
- repase lanového bubnu drapáku, dodávka a montáž nových bubnových spojek
- drobné opravy konstrukce kočky
- instalace nového 4Q měniče frekvence s možností rekuperace elektrické energie do napájecí sítě při spouštění drapáku
- pohon zdvihu a pojezdu kočky s brzdovým přírubovým elektromotorem
Realizace se vyznačovala zajímavostmi:
- na celou akci jsme měli cca 12 dnů času (demontáž kočky a její doprava do dílen, demontáž starých komponent, oprava ocelových konstrukcí, montáž nových komponent, zkoušky, doprava a montáž zpět na pozici, uvedení do provozu)
- pro regulaci zdvihu drapáku byl instalován 4-quadrantový frekvenční měnič s plně řízeným usměrňovačem, který při spouštění drapáku dodává do elektrické sítě cca 35kW elektrické energie v předepsané kvalitě (THDi do 6%)