Rekonstrukce drapákového jeřábu, pohonů a strojnách částí, provoz s rekuperací energie  

Spalovna Praha – Malešice

Na podzim roku 2010 jsme realizovali pro Spalovnu Praha – Malešice (největší spalovna komunálního odpadu v ČR) technicky zajímavou a časově velmi náročnou akci „Rekonstrukce pohonů a některých dalších dílů kočky drapákového jeřábu“. Kdo zná provoz spalovny komunálních odpadů, ten ví, že drapákové jeřáby jsou srdcem spalovny. Pokud tyto jeřáby nefungují, dostává se do problémů celý provoz spalovny. Není jak dopravovat odpad do kotle a bunkr pro svoz komunálního odpadu se brzy zaplní. Pro bezproblémový a bezporuchový provoz je nutné mít k dispozici spolehlivě pracující drapákové jeřáby.

Kočky drapákových jeřábů byly vybaveny již zastaralými pohony, brzdnými systémy a dalšími komponenty, které již dlouhodobě vykazovaly jistou míru nespolehlivosti. Spalovna Malešice tedy stála před rozhodnutím buď nakoupit nové kočky a staré zlikvidovat nebo provést kompletní rekonstrukci kočky s tím, že po rozebrání a zhodnocení stavu se využijí stávající ocelové konstrukce a po opravě i některé další díly (lanové bubny atd.). Byla tedy oslovena i naše firma TESPO engineering s.r.o. Naše nabídková cena na rekonstrukci kočky drapákového jeřábu byla na cca 50% ceny nové kočky.

Při rekonstrukci kočky byly provedeny následující dodávky a práce:

  • dodávka a montáž nového pohonu zdvihu drapáku 75kW
  • dodávka a montáž nového pohonu pojezdu jeřábové kočky, koncepce pojezdu - stávající
  • oprava pojezdových kol, výměna ložisek
  • repase lanového bubnu drapáku, dodávka a montáž nových bubnových spojek
  • drobné opravy konstrukce kočky
  • instalace nového 4Q měniče frekvence s možností rekuperace elektrické energie do napájecí sítě při spouštění drapáku
  • pohon zdvihu a pojezdu kočky s brzdovým přírubovým elektromotorem


Realizace se vyznačovala zajímavostmi:

- na celou akci jsme měli cca 12 dnů času (demontáž kočky a její doprava do dílen, demontáž starých komponent, oprava ocelových konstrukcí, montáž nových komponent, zkoušky, doprava a montáž zpět na pozici, uvedení do provozu)

- pro regulaci zdvihu drapáku byl instalován 4-quadrantový frekvenční měnič s plně řízeným usměrňovačem, který při spouštění drapáku dodává do elektrické sítě cca 35kW elektrické energie v předepsané kvalitě (THDi do 6%)

Drapák spalovenského jeřábu v poloautomatickém provozuPůvodní jeřábová kočka s kroužkovými motoryRekuperační frekvenční měnič zdvihu jeřábuMěnič dodávající energii do sítěměnič frekvence s propojenými DC obvody dodává energii do sítě

Rekonstrukce pohonu zdvihu, lanového bubnu, pojezdůRepasovaná jeřábová kočka s novými pojezdy a zdvihemElektromotor pojezdu jeřábové kočky s brzdouKompletní rekonstrukce elektrického napájení a ovládání spalovenského jeřábu. Nové trolejové kabelové vedení jeřábové kočkyShrnovací vedení, plochý kabel ve vozícíchShrnovačka jeřábu, plochý kabel, kabelové vozíkyPohyblivý přívod napájení kočky jeřábu

Naše webové stránky používají soubory cookie. Prohlížením našich webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace zde. Souhlasím