Rekonstrukce kalicího jeřábu

Kovárna ArcelorMittal Ostrava a.s.

Na sklonku roku 2011 jsme pro našeho stálého zákazníka realizovali v určitých směrech nevšední zakázku. Šlo o rekonstrukci pohonu zdvihu kalicího jeřábu. Hlavními požadavky investora bylo zvýšení nosnosti zdvihu z původních 25t na 63t a nahrazení staré pohonné jednotky s motorem s vířivou brzdou novým pohonem řízeným frekvenčním měničem.

Slideshow můžete zhlédnout v tomto odkazu (4:30 min) ...

Specifikum této akce oproti podobným rekonstrukcím, ve kterých nahrazujeme starý pohon novým, bylo především prostředí, ve kterém měl pohon fungovat a vysoké nároky na přesnost a spolehlivost řízení. Několik desítek tun těžké odlitky se jeřábem zaváží do pece, kde dochází k jejich zahřátí na přesnou teplotu. Tento proces zavážení klade na řízení a nastavení zdvihu jeřábu velmi vysoké požadavky, neboť jde o velmi přesné operace a zdvih musí umožňovat naprosto spolehlivé, jemné a citlivé ovládání.

Druhou, náročnější operací, kterou musí jeřáb zvládnout, je vytažení odlitku z pece a následné kalení odlitku v kalicích pecích. V tomto druhém procesu musí být zdvih jeřábu nekompromisně spolehlivý, rychlý a přesný. Pokud by došlo k jakémukoli selhání nebo jen časové prodlevě v kalení nebo nepřesnosti, nedojde k technologicky správnému zakalení a velmi drahý odlitek je kompletně znehodnocen.

Tyto procesy se dějí za zvýšených teplot na jeřábové kočce. V létě dochází ještě k dramatičtějšímu navýšení teplot, protože jeřáb je umístěn těsně pod rozpálenou plechovou střechou kovárny.

Na takto náročnou aplikaci jsme navrhli 90 kW motor s vyváženým rotorem, odizolovanými ložisky, cizím chlazením a inkrementálním snímačem otáček v masivním provedeni v krytí IP 66. Frekvenční měnič v krytí IP55 je vybaven klimatizací a brzdné odpory mají konstrukci upravenou pro vyšší teploty.

Tato sestava a neméně důležité nastavení frekvenčního měniče umožňují práci zdvihu s plným momentem už od nulových otáček. Toho se využívá při zavážení do pece. Možné je ale také rychlé spouštění a vytahování břemene z kalicí lázně na čtvrtou rychlost.

To že jsme inženýringová firma a často dokážeme řešit problémy, které jiné byť větší nebo slavnější pohonářské firmy řešit nedokáží nebo řešit nechtějí, jsme dokázali i při této akci. Investorem dodaný lanový přetěžovací systém se neosvědčil, proto jsme navrhli naše řešení vyhodnocení přetížení pomocí frekvenčního měniče. Tento systém v kombinaci s vektorovým uzavřeným řízením vyhodnocuje přetížení jeřábové kočky.

Dalším dodaným bezpečnostním systémem je SYSTÉM PROTI PROPADU BŘEMENE. Jde o náš vlastní vývoj a tyto bezpečnostní systémy máme nasazeny na několika jeřábových aplikacích.

Jeřábová kočka před rekonstrukcíJeřábová dráha ve slévárněBřemena pro repasovaný kalicí jeřábElektromotor zdvihu kalicího jeřábuTestovaní zdvihu nového pohonu jeřábuHlídání propadu břemene jeřábuSystém proti propadu břemene zdvihu TESPOTlumivky, měnič a jištění v rozvaděči na mostě