Nový uzávěr uhelné propusti konstruovaný na míru
ČEZ, a. s., Elektrárna Hodonín
Nespolehlivé pákové uzavírání směsi uhelného paliva a štěpky nahradilo řešení na míru. Původní pákový mechanismus pracoval dobře, pokud se v podavačích paliva dopravovalo pouze uhelné palivo. Po přimíchávání štěpky do paliva však docházelo k nedovírání a přetěžování dvou uzavíracích lopat.
Pro elektrárnu jsme navrhli jiný mechanizmus uzavírání paliva. Dvě uzavírací lopaty s kyvným pohybem jsme nahradili lineárně se pohybujícím šíbrem z Hardoxu.
Pohon zajišťuje malý elektromotor s převodovkou a pohybovým šroubem. Je pamatováno i na ruční přestavení uzávěru pro případ výpadku napájení, poruchy nebo servisu. Pomocí stavitelných koncových spínačů lze přesně nastavit koncové polohy otevřeno a zavřeno. Do systému řízení je dále posílána informace z absolutního odporového snímače polohy převedená na formát 4-20 mA. Elektromotor je řízený frekvenčním měničem s otevřenou strukturou nastavení. Díky tomu je možné nastavit nejen široký rozsah rychlosti a síly uzávěru, ale také momentové a tepelné ochrany a v neposlední řadě i různé možnosti ovládání a vstupní a výstupní signály.
Tímto řešením, s kterým máme již z minulosti nemalé zkušenosti, jsme schopni nahrazovat nejrůznější elektrické, pneumatické servopohony, případně hydraulické pohony různorodých typů uzávěrů.