Rekonstrukce pohonů zauhlovacích pásů T2, T3
Energetika Třinec a.s.
Rekonstrukce starých pohonných jednotek reverzního pásu T2 a šikmého pásu T3 (zauhlování zásobníků paliva nad kotli).
Reverzní pás T2:
Reverzní pás je obvykle vybaven dvěma pohonnými jednotkami (pro každý směr pohybu jeden pohon). Vždy je v provozu jeden pohon pro daný směr pohybu pásu a druhý pohon je „tažen“.
Stávající pohonné jednotky byly cca 25 let staré a navíc výkonově nedobře dimenzované (při plném zatížení pásu se výkonově pohybovaly na hranici svých možností). Výkon elektromotoru byl 11 kW. Konstrukční provedení elektromotoru i převodovky bylo v patkovém provedení. Spojení hřídelí provedeno pomocí pružných spojek. U pohonu bez použití brzdy je toto konstrukční řešení zbytečně složité.
Nové pohonné jednotky již byly řešeny moderním způsobem. Byla použita kuželočelní převodovka v patkovém provedení, vstupní příruba pro montáž přírubového elektromotoru a výstupní hřídel plná s perem pro možnost spojení s hřídelí hnaného bubnu pásu pomocí pružné spojky. Volba výkonu elektromotoru 15 kW se ukázala jako velmi vhodná, kdy elektromotor při plném zatížení pásu pracuje s malou výkonovou rezervou. Popisovaným konstrukčním uspořádáním se uložení pohonné jednotky zjednodušilo, což je velkou výhodou především při řešení poruch (čas při ustavování pohonné jednotky zpět na pozici se výrazně zkrátí) – toto ocení především pracovníci údržby.
Šikmý pás T3:
Jedná se o šikmý dopravní pás, který dopravuje palivo na kotelnu nad zásobníky surového uhlí.
Původní pohonná jednotka sestávala z patkového elektromotoru o výkonu 40 kW, patkové kuželočelní převodovky a bubnové brzdy. Pás se rozbíhal bez jakéhokoliv zařízení, zaručujícího pozvolný rozběh. Stáří pohonu bylo cca 40 let.
Nová pohonná jednotka sestává z patkového elektromotoru (výkon 45 kW), patkové kuželočelní převodovky a bubnové brzdy. Převodovka je vybavena zařízením pro zamezení zpětného chodu pásu. Dalším prvkem pro zamezení zpětného chodu pásu je bubnová brzda. Dvojí jištění proti možnosti zpětného chodu pásu zajišťuje větší bezpečnost provozu.
Pro zajištění pozvolného rozběhu pásu je použit elektronický softstarter. Další možný prvek pro tento účel může být hydrodynamická rozběhová spojka. Možnost pozvolného rozběhu dopravního pásu je velmi vhodná – omezuje namáhání gurty a dalších mechanických částí pásu při startech elektromotoru.