Brzda spalinových ventilátorů
Elektrárna Počerady, a.s.
Dva kouřové ventilátory KV 21 a KV 22 v Elektrárně Počerady pracují paralelně. Na výstupu jsou spojeny do společného potrubí a do komínu. Ventilátory pohání 6 kV elektromotory o výkonu 2 MW a 980 ot/min. Otáčky elektromotorů nejsou nijak regulované.
Při startu ventilátoru dochází k rizikovému provoznímu stavu. Již běžící ventilátor roztáčí druhý ventilátor do opačného směru. Při startu roztočeného ventilátoru dojde k přetížení elektromotoru a výpadku, hrozí i uvolnění celého soustrojí ventilátoru.
Navrhli jsme brzdný systém s kotoučovými brzdami a se speciální aretací a ručním odbrzděním.
Standardní brzdu bez úprav není možné použít. Při výpadku napájení brzdy by došlo k zabrzdění do roztočeného ventilátoru. Technicky čistý není ani permanentní běh elhy, která zajišťuje odbrzdění.
Vyvinuli jsme proto aretační rameno, které nechá brzdu odbrzděnou i bez napájení. Systém vyhodnocuje otáčky brzdného disku při zastavování ventilátoru a brzda zabrzdí, až jsou otáčky blízké nule. Tím je zaručeno, že ventilátor se neroztočí na druhou stranu. Těsně před samotným startem ventilátoru se brzda odbrzdí a zaaretuje. Následně se vypne i napájení elhy.
Elha je tak po celou dobu chodu ventilátorů (což představuje prakticky celý rok) bez napájení a nehrozí zabrzdění běžícího ventilátoru.
Vzhledem ke krátké odstávce, bylo třeba montáž nového a unikátního zařízení provést v extrémně krátkém čase. Během dvou dnů. Zároveň nebylo možné udělat některé přípravné práce, protože ventilátory jsou provozovány permanentně a místo instalace brzdiče s brzdným diskem je z bezpečnostních důvodů zakrytované.
Za 24 hodin se povedlo
- Nainstalovat, brzdné jednotky na připravené frémy.
- Připojit elektroinstalaci a upravit stávající kolizní elektroinstalaci.
- Kompletně seřídit a nastavit obě brzdné jednotky a aretační ramena.
- Oživit řídící systém vzhledem k brzdám i vzhledem k velínu.
- Vyzkoušet a oživit všechny snímače poloh a otáček.
- Nainstalovat a upravit bezpečnostní krytování brzd.
- Udělat zkušební testy s vypnutými i zapnutými ventilátory.
- Upravit SW řídících jednotek dle nových zkušeností a požadavků na zastavení.
Projekt byl následně úspěšně a v požadovaném termínu předán provozovateli.