Rekonstrukce kalicího jeřábu
Kovárna ArcelorMittal Ostrava a.s.
Na sklonku roku 2011 jsme pro našeho stálého zákazníka realizovali v určitých směrech nevšední zakázku. Šlo o rekonstrukci pohonu zdvihu kalicího jeřábu. Hlavními požadavky investora bylo zvýšení nosnosti zdvihu z původních 25t na 63t a nahrazení staré pohonné jednotky s motorem s vířivou brzdou novým pohonem řízeným frekvenčním měničem.
Slideshow můžete zhlédnout v tomto odkazu (4:30 min) ...
Specifikum této akce oproti podobným rekonstrukcím, ve kterých nahrazujeme starý pohon novým, bylo především prostředí, ve kterém měl pohon fungovat a vysoké nároky na přesnost a spolehlivost řízení. Několik desítek tun těžké odlitky se jeřábem zaváží do pece, kde dochází k jejich zahřátí na přesnou teplotu. Tento proces zavážení klade na řízení a nastavení zdvihu jeřábu velmi vysoké požadavky, neboť jde o velmi přesné operace a zdvih musí umožňovat naprosto spolehlivé, jemné a citlivé ovládání.
Druhou, náročnější operací, kterou musí jeřáb zvládnout, je vytažení odlitku z pece a následné kalení odlitku v kalicích pecích. V tomto druhém procesu musí být zdvih jeřábu nekompromisně spolehlivý, rychlý a přesný. Pokud by došlo k jakémukoli selhání nebo jen časové prodlevě v kalení nebo nepřesnosti, nedojde k technologicky správnému zakalení a velmi drahý odlitek je kompletně znehodnocen.
Tyto procesy se dějí za zvýšených teplot na jeřábové kočce. V létě dochází ještě k dramatičtějšímu navýšení teplot, protože jeřáb je umístěn těsně pod rozpálenou plechovou střechou kovárny.
Na takto náročnou aplikaci jsme navrhli 90 kW motor s vyváženým rotorem, odizolovanými ložisky, cizím chlazením a inkrementálním snímačem otáček v masivním provedeni v krytí IP 66. Frekvenční měnič v krytí IP55 je vybaven klimatizací a brzdné odpory mají konstrukci upravenou pro vyšší teploty.
Tato sestava a neméně důležité nastavení frekvenčního měniče umožňují práci zdvihu s plným momentem už od nulových otáček. Toho se využívá při zavážení do pece. Možné je ale také rychlé spouštění a vytahování břemene z kalicí lázně na čtvrtou rychlost.
To že jsme inženýringová firma a často dokážeme řešit problémy, které jiné byť větší nebo slavnější pohonářské firmy řešit nedokáží nebo řešit nechtějí, jsme dokázali i při této akci. Investorem dodaný lanový přetěžovací systém se neosvědčil, proto jsme navrhli naše řešení vyhodnocení přetížení pomocí frekvenčního měniče. Tento systém v kombinaci s vektorovým uzavřeným řízením vyhodnocuje přetížení jeřábové kočky.
Dalším dodaným bezpečnostním systémem je SYSTÉM PROTI PROPADU BŘEMENE. Jde o náš vlastní vývoj a tyto bezpečnostní systémy máme nasazeny na několika jeřábových aplikacích.